Az építőipar ma: nincs ember, nincs építőanyag, és lassan határidők sincsenek
500 000 Ft nettó.
Ennyit keres egy sofőr az ország közepén. Pontosabban keresne, mert nincsen belőlük elég.
Ezt pár hete hallottam, amikor egy nagy építőipari cég ügyvezetőjével, és HR vezetőjével beszéltem.
Számukra nem csak az a gond, hogy nincsen elég ember, hanem hogy nem ezzel az 500 000 Ft-os sofőr fizetéssel kalkuláltak, amikor beadták az ajánlatukat erre a munkára évekkel ezelőtt.
De még az 500 000 Ft-os fizetéssel is jobban járnak, mint a kötbérrel, amit akkor kell fizetniük, amikor nem készülnek el határidőre.
Ráadásul az építkezéseken külön embert kell foglalkoztatni, aki figyeli, és elzavarja a konkurencia toborzó emberét, mert volt már rá példa, hogy egy egész csapat levonult, mert átcsábították őket jobb fizetésért, jobb körülményekért.
Mit lehet tenni, honnan lehet sofőrt szerezni?
Sofőrt, teherautó sofőrt szerezni nem lehetetlen. Beszélgető partnerem szerint a vállalkozók hamarabb tudnak teherautót venni, mint embert találni, de neki nincsen toborzási tapasztalata.
Nézünk utána a hirdetési rendszerekben
Némi kutatás után látom, hogy csak a Facebookon 550 000 embernek tudok hirdetni, a hirdetési büdzsétől függően napi 3100 – 16 000 embert érek el, és 60 – 370 között várhatóak azok, akik meg is látogatnák a jelentkezési oldalt, és jelentkeznének is, ha elindítanék egy ilyen hirdetést. Azaz napokon belül lehet találni potenciális munkavállalót.
De lehet, hogy nem a szomszéd sarkon, ez igaz. De a fenti esetben lehet, hogy egy Kecskemét környéki munkára Nyíregyházáról is megéri sofőrt toborozni, akár még szállással is, ha a fizetése jóval kevesebb, mint a cikk elején írt 500 000 Ft. Ezt a megbízónak kell tudnia kikalkulálni, mi a toborzásban tudunk segíteni.
Válság van. Most nem gazdasági, hanem munkaerő válság.
A munkaerő hiánnyal be kell vállalni a munkatársak szállítását, elszállásolását, szálláshelyek létesítését. Sőt, sok esetben az oktatást is. Ha nem mi vállaljuk be, majd bevállalja a konkurencia, nekünk meg marad a kötbér.
Ez mind arról jutott eszembe, hogy tegnap a HVG-n olvastam egy cikket, ami az építőiparban tapasztalható munkaerő és építőanyag hiánnyal foglalkozott. A cikket itt olvashatod el.
Frissítés: A cikket 2018 márciusában írtuk, és egy évvel később, 2019. áprilisában a Swietelsky megbízásából toboroztunk munkatársakat. Jelentem, 2019-ben még mindig lehet jelölteket találni építőipari munkára!