Még hogy nincs munkaerő Magyarországon! Van, csak lehet, hogy Ti nem találtok…
Több olyan cikk jött szembe velem az elmúlt hetekben, melyben kongatják a vészharangot, nincs elég munkavállaló Magyarországon, és a további elvándorlással még kevesebb lesz.
Emiatt még a vasárnapi bolt bezárások is napirenden vannak újra.
Szintén a sajtóhír, hogy a kecskeméti Mercedes gyár a bővítéshez folyamatosan keresi 2500 új munkatársát, és hamarosan a Debrecen mellett épülő BMW gyár is beindíthatja a toborzást, ahol az ukrán munkavállalókra is számít.
Egy üzleti megbeszélésemen pedig elhangzott, hogy Jászberényben már teljesen megszokott az ukrán beszéd, és olvasom, hogy indiai vendégmunkásokkal töltik fel a hiányzó munkahelyeket a tehenészetekben.
Mi történik itt? Tényleg elfogyott a munkaerő Magyarországon?
Igen is, meg nem is. Van olyan szektor (lásd az előbb említett tehenészeteket azaz úgy általában a mezőgazdasági ágazatokat), vagy vannak olyan megyék, ahol valóban nem találni megfelelő munkaerőt. Ennek több oka is lehet:
- lenne munkavállaló, de nem tudnak olyan feltételeket kínálni, elsősorban fizetést, amiért egy környékbeli munkavállaló elmenne hozzájuk dolgozni;
- a környéken az összes megfelelő végzettséggel rendelkező már rendelkezik munkahellyel, itthon, vagy külföldön;
- lenne munkavállaló, de eddig nem sikerült őket bevonni a munkaerőpiacra.
Pedig vannak állásra jelentkezők!
Állásra jelentkezők még mindig vannak Magyarországon, csak meg kell őket találni.
Idén nyáron 4863 állásra jelentkezőt toboroztunk megbízóink számára. Pedig a nyár uborkaszezon, amikor senki nem dolgozik, mindenki szabadságon van, és nyaral. Állítólag.
Akkor vajon nektek miért nem sikerül?
Egy munkaerő toborzó kampány sikere nagyon sok mindentől függ. Tudjuk, mi több mint 10 éve foglalkozunk online marketinggel, és 2,5 éve online fejvadászattal, ez alatt voltak bakik és sikerek, ami alapján ma már tudjuk, mi kell a hatékony toborzáshoz:
- kell, hogy pontosan meghatározzuk, ki az ideális jelölt, kit keressünk;
- kell egy jó ajánlat a potenciális munkavállaló számára, egy olyan ajánlat, ami tényleg motiválja őket;
- az is fontos, hogy hol keressük leendő munkatársainkat, milyen eszközökkel, milyen csatornákon;
- és végig résen kell lennünk, hiszen a kampányunk a végén is kudarcot vallhat, amikor nem megfelelő jelentkezési oldalra irányítjuk érdeklődőinket, amit elhagynak, anélkül, hogy jelentkeznének.
Próbáltatok keresni, de nem ment?
Több megbeszélésünkkor elhangzott már: „oh, hisz mi ezt már próbáltuk, de nálunk nem vált be”. Így kezdődött az első megbízásunk is, ami a mai napig tart, és az alább referencia szöveget kaptuk tőlük az első pár hónapos közös munka után:
“Állásajánlataink hirdetésére korábban már használtunk Adwords kampányokat, de nem voltak jó tapasztalataink. Aztán megcsináltuk Balázsékkal az első profi kampányt, és beindult a gépezet, egyetlen hónap alatt 700 jelentkezést kaptunk, alig akartunk hinni a szemünknek.”
Szentgyörgyi Tamás (cégvezető, Metalopoint Kft.)
Nem az a lényeg, hogy hol, hanem, hogy hogyan
Hirdethet álláshirdetés portálon, saját weboldaladon, Facebookon vagy Linkedin-en, nem ez a lényeg. A lényeg a hogyan. Mi az online marketing tudásunkra alapozva kidolgoztunk egy módszertant, amivel sikeresen toborozzuk a munkatársakat.
És nem is keveset! Az alábbi grafikonon láthatod, hogy 2016 eleje óta havi hány jelentkezőt toboroztunk megbízóinknak. A mennyiség változása a beérkezett igényektől függ, hogy mikor indult egy kampány, hány cégnek, milyen hirdetési költséggel, hány munkatársat toboroztunk.