A recruiter az új szuperman? Milyen kompetenciákkal kell rendelkeznie ma egy toborzónak?
Lassan 3 éve foglalkozom kollégáimmal online toborzással, és ez idő alatt sok HR vezetővel beszélgettem arról, milyen munkatársakat keresnek, hol keresnek, mi változott az elmúlt évekhez képest. Az a tapasztalatom, hogy ma a HR-es már marketinges is, különösen ha a toborzás területén tevékenykedik. Egy toborzással foglalkozó marketingesnek (tehát nekünk) pedig, érdemes megismernie a HR területeit, így a toborzást is, hogy recruitment során jobban együtt tudjon működni a kiválasztási folyamatban bevont szakemberekkel.
Milyen tudás és készségek szükségesek vajon, és hol lehet elsajátítani ezeket? A szakmai alapismeretek mellett mit kell még tudnia egy toborzásba, kiválasztásba bevont szakembernek? Erről kérdeztem Juhász Erikát, és Komócsin Laurát a Business Coach Kft. coachait legújabb képzésük kapcsán, ami nemcsak HR-eseknek, toborzást, és kiválasztást folytató szakembereknek, de funkcionális vezetőknek is szól.
ONLINE-FEJVADÁSZ: Minden szektorra jellemző hogy a jelöltek elérése, megszólítása egyre nehezebb. A cégek kétségbeesetten keresik a megfelelő jelölteket, munkatársaikat hosszútávra, esetenként drága és nem túl hatékony módszerekkel.
A munkaerőpiaci kihívások sok szakembert foglalkoztatnak, és ez jó, hiszen így új módszerek, gyakorlatok jelenhetnek meg, hatékonyabbá téve a folyamatokat.
Mik a trendek a szektorban, mit láttok a toborzás legnagyobb kihívásainak?
J. Erika: Az állandósult szakemberhiány arra készteti a munkáltatókat, hogy alapjaiban gondolják újra toborzási stratégiájukat.
Egy szervezet sikeres működése a munkavállalói „minőség” függvénye, tehát, hogy talál-e és meg tudja-e tartani a jó szakembereit. A toborzás és kiválasztás legnagyobb kihívása nem változott: eredményesen megszólítani a potenciális szakembereket, hitelesen képviselni a céget és a keresett pozíció tartalmát a kiválasztási folyamatban és az új kolléga beállását követően tudatosan figyelni a megtartásra. Figyelni kell tehát, hogy teljesülnek-e a korábban kommunikált ígéretek, a cég mennyire hiteles a mindennapokban, szervezeten belülről nézve is. Úgy is mondhatnánk, hogy a megtartás a modern recruitment.
ONLINE-FEJVADÁSZ : Hogyan tudja kiegészíteni egymást a coaching és a toborzás?
J. Erika: Soha nem látott mértékben értékelődött fel a recruitment folyamatban részt vevők kompetenciái, a szakemberekért folytatott harcban. Nélkülözhetetlen a coaching szemlélet és az „out of the box” gondolkodásra való képesség és az, hogy a recruitmentben résztvevő szereplők az állást kereső jelölt nézőpontjából is rálássanak a folyamatra, támogassák, kísérjék a kiválasztást.
ONLINE-FEJVADÁSZ: Mivel én is végzett coach vagyok, ennek a fontosságát és előnyeit saját magam is megtapasztaltam. Hogyan jött a Recruitment Institute képzésnek az ötlete?
K. Laura: 2017 nyarán több felsővezetőt coacholtam, úgy érezték leginkább egy új HR vezetővel tudnának lendületet hozni cégeikbe. Jól ismertem a szervezetet, így rövid időn belül releváns jelentkezőket tudtam ajánlani.. Megtetszett a feladat, ezért arra gondoltam, ha már csinálom, szeretném jól csinálni. Tanácsot kértem fejvadász ismerőseimtől hogyan érdemes tovább lépnem, hogyan képezzem magam. Mindegyikük azt mondta, hogy “on the job” , azaz a munka közben sajátították el a szakmát. Aztán találkoztam Juhász Erikával, akinek több évtizedes fejvadász tapasztalata van, és a vele való akkori beszélgetésünk eredményeképp született meg az ötlet, és kértem fel őt, hogy álmodjon meg és rakjon össze egy színvonalas képzést. Így született meg a Recruitment Institute.
J. Erika: Régóta foglalkoztatott a gondolat, hogyan lehetne támogatni a toborzásban tevékenykedő szakemberek munkáját, létrehozni egy olyan képzést, ahol a meglevő szakmai tudást rendszerezzük, új eszköztárral gazdagítjuk, és gyakorlatorientált megközelítéssel erősítjük a szakmai magabiztosságot.
Sikerült egy olyan képzést kidolgozni, mely hiánypótló a tréning piacon. Nagy örömömre mögöttem áll egy olyan szakmai, szakértői csapat is, mint oktatói stáb, akik tapasztalatukkal, szemléletükkel gazdagítják a képzést.
ONLINE-FEJVADÁSZ: Mik a képzés legfőbb elemei?
J. Erika: A toborzási folyamat felgyorsult és olyan új elemek jelentek meg benne, mint a branding, az agilis szemlélet, vagy a mesterséges intelligencia. A helyzetet tovább színezi a munkahelyeken (így a recruitment folyamatban is) megjelenő generációs kérdéskör. Erre az összetett toborzási helyzetre keres választ és nyújt eszközöket a képzés. Célunk, hogy a résztvevők átlássák a teljes recruitment folyamatot és proaktívan, innovatívan tudjanak reagálni a toborzási kihívásokra.
K. Laura: Tematikusan foglalkozunk a toborzási folyamat állomásaival, mint pl. egy új szakember iránti igény kialakulásával, a sourcing-gal, a jelöltekkel való kapcsolatfelvétellel. Lesz egy modul, amit az interjútechnikának szentelünk, foglalkozunk a kiválasztás támogatásával és recruitment kompetenciákkal.
ONLINE-FEJVADÁSZ: Miben más ez a képzés?
K. Laura: Legfontosabb, amit korábbi képzéseink tapasztalataiból szűrünk le, hogy ne egy, hanem több oktató ossza meg a tudását, és hogy ki lehessen használni a szinergiákat. Csak olyanok oktassanak a képzésen, akik maguk is művelik az adott területet a gyakorlatban, illetve legyen 21. századi, friss tananyagú.
J. Erika: Oktatóink mind szakmabeliek, fejvadászok, recruitment szakemberek, tanácsadók, szervezetfejlesztők, trénerek, coachok, többen funkcionális HR menedzserek is voltak. Az összegyűlt szakmai tudásunk esszenciáját adjuk át a képzésen. Meggyőződésünk, hogy a Recruitment Institute hiánypótló a tréningpiacon.
A képzés „tréning”, és „kurzus” és „szakmai műhely” is egyben. A kiscsoportos munka pedig lehetővé teszi, hogy a résztvevők egymás tudása, tapasztalata, kreativitása által inspirálódva merőben új megoldásokat találjanak dilemmáikra.
A képzésen együtt lehet jelen a funkcionális vezető, a céges recruiter, a vállalati HR-es, a fejvadász, vagy akár egy branding-es is, és „üzleti nyomás” nélkül gondolkodhat együtt és juthat közös megoldáshoz. Ez szemléletet formálhat, változást eredményezhet a gondolkodásmódban, attitűdben.
ONLINE-FEJVADÁSZ: Kiknek ajánljátok ezt a képzést?
J. Erika: A képzést ajánljuk recruitereknek, tanácsadóknak, HR szakembereknek, de funkcionális vezetőknek (line/hiring managerek) is, hiszen ma mindenki egy kicsit recruiter is.
ONLINE-FEJVADÁSZ: Mire vagytok a legbüszkébbek a Recruitment Instituttal kapcsolatban?
J. Erika: Egy olyan képzést álmodtam meg, ahol a résztvevők a minőségi recruitment iránt elkötelezett oktatóktól inspirálva, kiscsoportos, gyakorlatorientált és interaktív módon jutnak olyan, az üzleti környezethez igazított tudáshoz, eszköztárhoz, ami segíti őket a komplex toborzási helyzetek eredményes kezelésében.
Laura: Büszke lennék, ha a képzésen résztvevők az itt szerzett tudásukat és a képviselt szemléletmódot munkájukban hasznosítani tudnák.
Mint ahogy a coach képzésünket elismeri a legnagyobb nemzetközi coach szervezet, az a tervünk, és az első lépéseket meg is tettünk, hogy a Recruitment Institute is olyan képzés legyen, amit egy nemzetközi grémium is elismer.
Bővebb információs és jelentkezés a Business Coach Kft. Recruitment Institute képzéséről itt érhető el. Az október 12-én, pénteken tartott képzésen én is részt veszek, tapasztalataimról hamarosan beszámolok!
Névjegy
Juhász Erika -Vezetés-szervezés szakközgazdász, irodalomterapeuta, business coach
1989 óta különböző fejvadász cégek tanácsadója, 1997-tól az EastEuroCoExecutiveSearch Group vezető tanácsadója, 2004-től partnere. 2014-től felsőoktatási intézmények megbízott oktatója karriermenedzsment témában. 2014-től felsőoktatási intézmények megbízott oktatója karriermenedzsment témában. Pedagógus-továbbképzési program szerzője és trénere. 2018-től a Business Coach Kft. stratégiai partnere, tréner, coach. A Recruitment Institute szakmai vezetője.
Komócsin Laura PCC
Nemzetközileg akkreditált executive coach, a Business Coach Kft ügyvezetője. Az International Coach Federation magyar tagozatának alapító-elnöke. Kollegájával, Benedek Nikolettával közösen alkották meg az első magyar coaching modellt, a DIADAL-t. Számos nagyvállalat felsővezetőit coacholta sikerrel, mint például a PEPSI, Ericsson, Magyar Telekom, MOL, Telenor, TNT, ITSH, EGISstb. 4 magyar és 2 angol nyelvű könyve jelent meg. 2014-ben elindította a SPARKLE selfcoaching globális CSR programot, melynek eBookja már 14 nyelvre van lefordítva.
nn