Egy megszokott “apróság”, amivel elveszted az álláshirdetésedre jelentkezők 67%-át
Ezt a cikket már régóta meg kellett volna írnom, mert annyira banális hiba, és még is szinte mindenki elköveti, és így automatikusan lemond az állásra jelentkezők több, mint feléről.
Pár napja egy budapesti, több milliárdos forgalmú cég karrier oldalát auditáltam, amikor ismét találkoztam a létező leggyakoribb hibával, amit álláshirdetők elkövetnek, ami pedig nem más, mint az önéletrajz kötelező csatolása.
Tudom, hogy elsőre furcsán hangzik, hiszen az önéletrajz a kiválasztási folyamathoz elengedhetetlen, de máris megmagyarázom, és ehhez nézzünk egy kis statisztikát:
Internetezési szokások Magyarországon
Egy tavalyi, 2018-as Google kutatásból kiderült [forrás], hogy Magyarországon az internetezők 67%-a elsősorban mobiljáról internetezik, a telefonjához nyúl először, ha valamit meg akar keresni. Jellemző, hogy utazás alatt, TV nézés közben, lefekvéskor az ágyban, és a mosdóban ücsörögve is nyomkodjuk a mobilunkat, azaz minden „üres” időt kitöltünk a mobil netezéssel.
És itt jön a bökkenő: mobil telefonról viszont nem szoktunk önéletrajzot feltölteni!
Számoljuk ki, ez mennyibe kerül Neked
Hogy egyszerűbb legyen átlátni, tételezzük fel, hogy az álláshirdetésedre 100 jelentkező kattintott. Ebből a 100 látogatóból 10 jelentkező érkezik be, ha jó helyen, jó embereknek hirdeted az állást, és jól van felépítve a toborzó oldalad. A mi toborzási szisztémánk jelentkezési oldalain ez a 10% az átlag, vannak ennél jobban, és rosszabbul is teljesítő jelentkezési arányaink, de ez nagyon-nagyon sok tényezőtől függ, legyen ez egy későbbi cikk témája.
Ha kötelező a jelentkezéskor önéletrajzot csatolni, akkor ennek a 10 embernek a 67%-át egyből kizárod, és így Te már csak 3-4 jelentkezővel tudod felvenni a kapcsolatot. Ugye, hogy nagyon nem mindegy, hogy 10 vagy 3-4? Lehet, hogy pont a legjobb kollégákat szalasztod el így, és ráadásul kidobtál az ablakon egy csomó hirdetési pénzt is.
Mit lehet tenni ez ellen?
Természetesen az önéletrajzi adatokra szükség van minden kiválasztási folyamathoz. De nem minden információra, és nem is egyből.
Ha profin akarsz toborozni, akkor egyrészt két lépcsős jelentkezést kell kialakítanod, másrészt minimalizálnod kell az elkért adatok számát.
A kétlépcsős jelentkezéskor először olyan mobilra optimalizált űrlapot mutatsz a jelentkezőnek, ahol elkéred nevét és az e-mail címét. Ezt a két alapadatot könnyen megadják, mert látják, hogy a kitöltése gyors, és nem is igényel semmilyen gondolkodást. Az alapadatok kitöltését megkönnyítheted egy Facebook gombos kitöltéssel, mert így 2 ujjbökéssel ki tudja tölteni nevét és e-mail címét. Ez a megoldás még billentyűzeten is sokkal kényelmesebb, mobilon pedig akár meg is duplázhatja a jelentkezők számát.
Önéletrajzi információk
Miután a jelentkező megadta a kapcsolattartáshoz szükséges alapadatait, egy másik űrlapot kap, ahol elkérheted azokat a kiemelten fontos adatokat, amik alapján előszűrni tudod a jelentkezőket. Tényleg javasolt minimalizálni a kitöltendő mezőket, mert minden egyes mező 5-10%-al csökkenti a jelentkezők számát.
Automatikus emlékeztetők
És most jön az a megoldás, amivel elérheted, hogy a Te jelentkezési arányod is közelítsen a 10%-hoz. Ez pedig nem más, mint az automatikus emlékeztető e-mail.
Emlékszel? Az állásra jelentkezőktől először csak a nevüket, és az e-mail címüket kértük el. Ha nem tölti ki utána az önéletrajzi adatokat bekérő űrlapot, a rendszerünk 30 perc elteltével egy kedves emlékeztető e-mailt küld, amiben ott a link, amire ha kattint, befejezheti az űrlap kitöltését. Aztán másnap még egyet. Majd megint. Nekünk az 5 emlékeztető e-mail vált be. Aki az 5. e-mail után sem fejezi be a jelentkezését, azzal szerintünk Te sem szeretnél már állásinterjút csinálni.
Egy jó toborzás persze nem csak ennyiből áll, de a fenti módszer használatával mi havonta átlag 1145 állásra jelentkezőt toborzunk. Neked is biztosan tudunk segíteni, hogy már csak a kiválasztással kelljen foglalkoznod.
Magyarországon még mindig van munkaerő, csak jól kell keresni!